Aż 20% polskich przedsiębiorców w ogóle nie słyszało o RODO, które od kilku dni jest stosowane w krajach europejskich. To i tak lepiej od przedsiębiorców z Grecji czy Słowenii – wynika z raportu przygotowanego przez Intrum Justitia. Sumarycznie, wśród przebadanych europejskich państw, ponad połowa nie słyszała o zmianach, które zaczęły obowiązywać 25 maja br.
6% polskich przedsiębiorców pozytywnie spogląda w stronę RODO
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które zaczęło być stosowane w ubiegły piątek, ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych na terenie Starego Kontynentu. Niestety, wiedza przedsiębiorców, których rozporządzenie dotyczy, jest – delikatnie mówiąc – nieszczególna. Jeszcze gorzej wypada nastawienie przedsiębiorców do Rozporządzenia – zaledwie 6% polskich przedsiębiorców uważa, że wejście RODO to dobra decyzja. 5% rodzimych firm sądzi, że Rozporządzenie przyniesie pozytywne efekty, a zaledwie 1% polskich badanych uznało, że RODO wpłynie bardzo pozytywnie na ich działalność.
Wysokie koszty wdrożenia RODO w firmach
Jak polscy przedsiębiorcy wypadają na tle reszty kontynentu? Bardzo podobnie. Zaledwie 2% więcej (w porównaniu do rodzimego rynku) europejskich firm dostrzega pozytywne strony RODO – średnia europejska wynosi bowiem 8%.
Z czego może wynikać europejski sceptycyzm względem RODO? Z pewnością, poza wzrostem biurokracji i (często) koniecznością zatrudnienia nowego pracownika, będą to koszty. Z analizy raportu Intrum Justitia wynika, że:
- Średni koszt wdrożenia RODO w MŚP to 8 tys. euro (ok. 32 tys. zł),
- Średni koszt wdrożenia RODO w dużych korporacjach to 65 tys. euro (270 tys. zł),
- Ponad połowa polskich firm nie jest w stanie oszacować kosztów wdrożenia RODO.
O raporcie Intrum Justitia
„Europejski Raport Płatności” przeprowadzono w 29 europejskich krajach. Przebadano 9607 firm z Europy odnośnie ich zachowań płatniczych, kondycji finansowej oraz w stosunku do RODO. Udział w badaniu polegał na wypełnieniu ankiety.