Blog

04 06/2019
Kategoria:

9 mitów ITIL

ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library) to zbiór informacji na temat zarządzania usługami IT, w którym zawarte są specjalistyczne rozwiązania organizacyjne, pomagające w zakresie dostarczania wartościowych rozwiązań IT dla klientów. ITIL należy również traktować jako zbiór zaleceń lub bibliotekę, którą charakteryzuje całościowe podejście do IT. Wspomaga to uporządkowanie procesów w całej firmie i skupienie się na jej funkcjonowaniu.

 

ITIL – najlepsze parktyki

 

ITIL – zarządzanie w IT

Wdrażane do organizacji ITIL pomaga budować odpowiednio skonstruowane procesy w firmie. Aby działania się powiodły, wprowadzanie ITIL do przedsiębiorstwa powinno charakteryzować się elastycznością i stałym poszukiwaniem inspiracji w jego zapisach, które można dostosować do profilu działalności firmy. ITIL wpływa także na zwiększenie wydajności biznesowej organizacji, co jest niezwykle istotne, gdyż nieustannie, jednym z głównych wydatków na IT, jest infrastruktura i obsługa procesów. Jednak obok pozytywnego wpływu na organizacje, wokół ITIL narosły także różne mity.

 

9 najpopularniejszych mitów ITIL

MIT 1: ITIL jest tylko dla dostawców usług IT

ITIL został stworzony z myślą o integracji IT w przedsiębiorstwie z jej celami biznesowymi. Jednak nie oznacza to, że skierowany jest tylko do firm IT. Dzięki zastosowaniu ITIL organizacja poświęci mniej czasu na przeciwdziałanie np. przerwom w działaniu systemów, a w zamian może skupić się na znalezieniu rozwiązań, które będą wykluczać takie sytuacje w przyszłości. Dotyczy to zarówno firm IT, jak i z innych branż.

 

MIT 2: Certyfikat ITIL jest tylko dla osób decyzyjnych

W ITIL osoby zarządzające i właściciele firm mogą znaleźć informacje pomagające w tworzeniu długoterminowych, kompleksowych strategii. Nie oznacza to jednak, że tylko oni są w stanie wykorzystać potencjał tkwiący w ITIL. Wprowadzenie ITIL na każdym poziomie organizacji ma dużo większe szanse powodzenia i pozwala na szybsze osiągnięcie założonych celów. Dlatego certyfikacja ITIL jest dedykowana wszystkim pracownikom, także zatrudnionym w pierwszej linii. Na ITIL należy spojrzeć kompleksowo, gdyż przynosi korzyści zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i indywidualnym.

 

MIT 3: ITIL działa w pełni tylko po wdrożeniu wszystkich zapisów

Kolejne błędne założenie, to konieczność wprowadzenia wszystkich zapisów ITIL i stosowanie ich co do kropki. Bez sensu jest jednak rezygnować ze sprawnie działającego procesu na rzecz odpowiednika ITIL, tylko ze względu na brak wpasowania się w 100% w zestaw dobrych praktyk. ITIL nie musi być również wdrażany w całości, by mieć pozytywny wpływ na osiąganie korzyści biznesowych. Dla niektórych organizacji będzie wystarczające, jeśli wprowadzą np. zarządzanie zmianami zgodne z ITIL lub zarządzanie incydentami.  

 

MIT 4: ITIL nie dla małych organizacji i systemów IT

Pojawiają się wypowiedzi, że ITIL sprawdza się wyłącznie w dużych organizacjach i przy pracy na dużych systemach IT. Prawda jest taka, że ITIL można poddać skalowaniu i dostosować do potrzeb firmy. Dopasowanie do warunków danej organizacji uzależnione jest właściwie tylko od tego, czy istnieje uzasadnienie biznesowe dla danego przedsiębiorstwa.

czy-rodo-dotyczy-malych-firm

 

MIT 5: ITIL to rozwiązanie instant dla firm

Dobre praktyki ITIL można wprowadzić w ciągu kilku tygodni do organizacji. Jednak to nie oznacza, że rozwiązanie w krótkim czasie odmieni funkcjonowanie firmy. Wdrożenie ITIL wymaga dokładnego projektu z zakresu zarządzania zmianami, tak aby skutecznie dotrzeć do pracowników i wpłynąć na procesy skrywające głęboko zakorzenione problemy operacyjne. ITIL wspiera w identyfikacji i naprawie problemów. Kluczem jest tu intensywna praca całych zespołów nad zmianą, jak również branie odpowiedzialności za toczące się procesy. Przejście z poprzednich rozwiązań na ITIL mogą trwać od kilku miesięcy do nawet lat (w zależności od stopnia złożoności organizacji). Dodatkowo, jeśli projekt przejścia jest niedokładnie skonfigurowany lub nie został zoptymalizowany w trakcie wdrażania, chaos w organizacji może narastać w początkowym stadium.

 

MIT 6: ITIL to standard w branży IT

W branży potocznie mówi się o “zgodności z ITIL”, co daje złudzenie, że ITIL jest standardem IT. Jak na pewno wiecie, ITIL to “zbiór dobrych praktyk”, nie jest standardem (nie posiada np. charakteru ISO / IEC) i w związku z tym, nie gwarantuje zgodności z ITIL oraz nie zajmuje się zarządzaniem IT w sposób kompleksowy. Obecnie korzystamy z ITIL 4.

 

MIT 7: Tylko DevOps i Agile – ITIL jest przestarzały

ITIL powstał w latach 80. poprzedniego wieku i z tego tytułu jest odbierany jako przestarzały. W jego miejsce stawia się DevOps i Agile, które poprzez zwinne podejście mają podobno lepiej dostosowywać się do dzisiejszych wymagań wobec branży. Krytycy nie dostrzegają jednak, że ITIL ciągle ewoluuje i wypuszcza zaktualizowane formaty (np. ITIL4). Ponadto za bardzo skupiają się oni na różnicach, zamiast dostrzegać podobieństwa pomiędzy podejściami do zarządzania.

 

MIT 8: Ogromne koszty i oszczędności – dwa sprzeczne synonimy ITIL

Jedni widzą w ITIL złote rozwiązanie na obniżenie kosztów IT (infrastruktura, eksploatacja), drudzy uważają, że wdrożenie projektu z ITIL od zera, wymaga zaangażowania zbyt dużej ilości zasobów finansowych i ludzkich. ITIL powstał, by dostosować usługi IT do biznesu, co pozwala na wychwycenie ukrytych opłat i miejsc, w których przepłaca się za procesy (choć końcowa suma wcale nie musi się obniżyć). Prawdą jest również, że całościowa implementacja ITIL jest kosztowna, jednak z perspektywy czasu pozwala zaoszczędzić np. na kosztach zewnętrznych i pozwala się skalować do potrzeb własnego biznesu.

 

MIT 9: Wdrożenie narzędzia ITSM = wdrożenie ITIL

W dzisiejszym, pędzącym świecie dążymy do upraszczania. Jednak postawienie znaku równości pomiędzy wdrożeniem narzędzia ITSM a wdrożeniem ITIL jest przekłamaniem. Wprowadzenie do firmy oprogramowania ITSM jest tylko elementem składającym się na ITIL. Potencjał narzędzia nie będzie wykorzystany, jeśli nie będzie obsługiwany przez pracowników z odpowiednim przygotowaniem i doświadczeniem.

 

Mity ITIL – podsumowanie

Na przestrzeni prawie 40 lat wokół metodyki ITIL narósł szereg mitów. Wiele z nich wynikać może z przeświadczenia o przestarzałości tej techniki. Jednak jest to metodyka stale rozwijana, a jej elastyczność pozwala na dostosowanie dobrych praktyk ITIL do swoich potrzeb. Korzyści z jej zastosowania widoczne są przede wszystkim w obszarach wymagających sprawnych przepływów IT.

 

ITIL – najlepsze parktyki

Sprawdź
Matriały LOG System
Poznaj FlowBoard

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close