9 powodów, by poprawić zarządzanie IT w organizacji

LOG Systems - LOG Plus

CMDB, czyli bazy danych zarządzania konfiguracją, są często odbierane jako najważniejszy element systemu ITSM (ang. IT Service Management). Dane przechowywane w CMDB obejmują listy zasobów oraz relacje między nimi. CMDB i otaczające je procesy zarządzania konfiguracją stanowią rdzeń współczesnych operacji IT – umożliwiając firmie zarządzanie danymi o różnorodnym zestawie komponentów IT w jednym miejscu. Sprawdź 9 powodów by wprowadzić CMDB w celu wsparcia IT w Twojej organizacji.

Zarządzanie IT w oparciu o ITIL

Włączenie CMDB (czym jest CMDB, pisaliśmy tutaj) w oparciu o ITIL do procesów mających na celu poprawę zarządzania IT, ułatwia zrozumienie środowiska organizacji. Jest głównym źródłem informacji szczególnie w obszarach analizy wpływu usług, zarządzania zgodnością i zasobami, a także konfiguracji wszystkich jego komponentów. Odnosząc się do zarządzania wszystkimi zasobami, obejmuje kontrolę osób i technologii związanych z obsługą użytkowników usług, infrastrukturą i usługami w chmurze. Baza CMDB oparta na ITIL umożliwia uzyskanie pełnej widoczności infrastruktury i usług IT, jednocześnie dając większą kontrolę środowiska i pomagając w skutecznym podejmowaniu decyzji.

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety, które sprzyjają wykorzystaniu CMDB w oparciu o ITIL w organizacji, warto zadać pytanie: dlaczego część firm nie decyduje się na wdrożenie lub pełne wprowadzenie tego rozwiązania? Odpowiedź jest prosta – proces jest czasochłonny i trudny. Należy wziąć pod uwagę, wyzwania związane z wdrażaniem całego procesu i narzędzi potrzebnych do osiągnięcia założonych celów od strony technicznej i biznesowej. 

9 zalet CMDB opartego o ITIL

Wykorzystując dane CMDB, organizacje IT mogą upewnić się, że informacje o ich zasobach są dokładne i aktualne. Pomaga to utrzymać m.in. zgodność oprogramowania w kontekście bezpieczeństwa i przepisów (np. HIPAA, RODO). Oczywiście to nie wszystkie możliwości, jakie oferuje CMDB organizacji w kontekście zarządzania ryzykiem w IT. 

Poniżej znajduje się 9 zalet, posiadania CMDB opartego o standardy ITIL.

  1. Zwiększenie wydajności i stabilności całej infrastruktury i usług IT, prezentującej ją w formie scentralizowanego wolumenu.
  2. Posiadanie bazy CMDB opartej na ITIL, umożliwia wyodrębnianie danych z wielu rekordów w celu wsparcia automatyzacji.
  3. Scentralizowana reprezentacja usług pozwala planować, dostarczać, obsługiwać, zarządzać i ustalać priorytety usług w danym środowisku.
  4. Jednoczesne przechowywanie i zarządzanie infrastrukturą oraz usługami środowiska IT za pomocą automatycznych rozwiązań, zmniejszających koszty i wysiłki, na rzecz ciągłego aktualizowania IT.
  5. Zwiększenie dokładności danych i szybkości przeprowadzanych procesów.
  6. Przełamanie bariery między IT a biznesem – CMDB pomaga ludziom, procesom i technologiom współpracować bardziej wydajnie, dzięki poprawie zarządzania zasobami IT w firmie. 
  7. Lepsze zarządzanie zmianami w środowiskach IT. Wraz ze wzrostem złożoności infrastruktury IT organizacji, CMDB pomaga uniknąć przestojów, dzięki bardziej wydajnemu planowaniu i lepszemu zrozumieniu wpływu tych zmian na środowisko IT.
  8. Poprawa bezpieczeństwa – organizacje mogą wykorzystać dane CMDB do oceny ryzyka związanego ze znanymi podatnościami na serwery. Zespół IT priorytetowo tworzy tzw. łatki i zabezpiecza najbardziej krytyczne luki.
  9. Śledzenie zmian w oprogramowaniu – dane w CMDB informują o nieautoryzowanym i nielegalnym oprogramowaniu.
LOG Systems - LOG Plus


CMDB oparte o ITIL – zastosowanie

Baza CMDB oparta na ITIL umożliwia aktywne zarządzanie całym środowiskiem IT, a wszystko to, dzięki lepszej ocenie ryzyka. Ułatwia to przeprowadzanie licznych procesów w organizacji. CMDB pomaga identyfikować i rozwiązywać problemy poprzez analizę ich prawdziwego pochodzenia w możliwie najkrótszym czasie. Koncentruje się na zdarzeniach, które wykraczają poza normalne parametry w rejestrze infrastruktury. Pozwala także zrozumieć przyczyny zdarzeń poprzez analizę ich prawdopodobnego powstania. Ponieważ CMDB pomaga śledzić wszystkie zmiany w elementach konfiguracji, przyspiesza rozwiązanie problemów dzięki plikowi dziennika zdarzeń analizy. Ponadto priorytetyzuje zadania o dużym wpływie i oferuje ich rozwiązanie dzięki zautomatyzowanym przepływom pracy. W jakich obszarach CMDB oparte na ITIL znajdzie w takim razie zastosowanie?

  • Zgłoszenia serwisowe i helpdesk: poprawa priorytetyzacji incydentów i problemów w oparciu o wymagania. Zmniejszenie kosztów obsługi i zwiększenie zadowolenia klienta z obsługi. 
  • Cykl oprogramowania w chmurze: wdrażanie produktów i łączenie z urządzeniami według założonych celów.
  • Zarządzanie zmianami: płynne modyfikacje w konfiguracji w oparciu o zmieniające się wymagania, z uwzględnieniem zależności i ryzyka występującego w procesach.
  • Zarządzanie zdarzeniami: korelowanie zdarzeń i usług w infrastrukturze, by identyfikować potencjalny wpływ na organizację w przypadku ewentualnych przestojów systemu. 
  • Wydajność: izolowanie problemów już w samej aplikacji, wykorzystywanie szczegółowych danych w celu szybkiego rozwiązania problemu. 

Podsumowanie

Posiadanie danych zawartych w CMDB może dosłownie skrócić czas potrzebny na rozwiązanie złożonego incydentu i skutecznego zarządzania strukturami/zasobami IT. Zarządzanie ryzykiem zmniejsza zagrożenia wynikające z braku kontroli nad infrastrukturą, licencjami i wersjami oprogramowania oraz wynikających z nich cyberzagrożeń. 

Prowadząc firmę działającą w świecie digital, CMDB umożliwia znaczną poprawę w działaniu infrastruktury i usług IT, przynosząc długoterminową realizację celów biznesowych. 

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings