Covid-19 a finansowanie IT – ogólny obraz sytuacji w Europie i trendy na 2021 rok

LOG Systems - LOG Plus

Rozwój pandemii zmusza organizacje do częściowego zamknięcia, a następnie przebudowy wewnętrznych procesów. Najbardziej widocznym przykładem jest praca zdalna. Jednak zmiana funkcjonowania organizacji wymusiła również odpowiednią alokację finansów.

Jak transformacje biznesu wpłynęły na koszty i finansowanie działów IT? Jak wpłynęło to na inwestycje, poziom kosztów, a także poprzez to na wzrost znaczenia IT na świecie? Odpowiedzi szukaliśmy m.in. w badaniach PwC: Pulse Survey w krajach europejskich.

Wyzwania działów IT spowodowane przez Covid-19

W ankiecie przeprowadzonej przez PwC wzięły udział osoby odpowiedzialne w organizacjach za kierunek rozwoju IT (CIO lub CTO). Mieli oni określić, jak pandemia wpłynęła na ich biznes i procesy firmowe. Znaczny jej wpływ zaznaczyło aż 92% respondentów powiązanych z sektorem konsumenckim. Rozprzestrzenianie się wirusa wpłynęło gwałtownie także na przejście w tryb pracy zdalnej (72% organizacji), który skrócił się nawet do 3 dni.

Home office

Decydenci środowiska IT spośród wyzwań spowodowanych prze Covid-19 zwracają uwagę na rolę doświadczenia użytkownika końcowego i jego optymalizację (CX – Customer Experience). Inne wiodące zagadnienia to ochrona prywatności i cyberbezpieczeństwo (którego rola staje się coraz bardziej istotna w przypadku wzrostu znaczenia pracy zdalnej). Ponadto, kluczowe w tej perspektywie staje się tworzenie nowych modeli biznesowych, których trzon oparty jest na nowych technologiach. Wynika to z ich potencjalnego znaczenia w nowej rzeczywistości gospodarczej, która aktualnie się tworzy.

Zmiany w finansowaniu IT spowodowane pandemią

Badanie przeprowadzone przez PwC w znacznym stopniu skoncentrowało się na aspekcie finansowym funkcjonowania IT. Z ankiet wynika, że optymalizacja organizacji pod nowe warunki od strony technologicznej kosztowała średnio 5% rocznego budżetu. Jednocześnie ten nakład funduszy przełożył się na dalsze plany finansowania IT i na planowane obniżenie kosztów wśród 41% respondentów (co jest znacznie niższym wynikiem niż w przypadku managerów finansowych – tutaj to 55%). Odwoływane lub przesuwane będą również nowe inwestycje (odpowiednio dla 37% dyrektorów finansowych i 24% dyrektorów IT). Natomiast bieżące operacje mają być intensyfikowane – świadczyć ma o tym oczekiwanie na zwiększony budżet (43%) i zatrudnienie (45%).

Zmieniła się jednocześnie tendencja decyzyjna w organizacjach. Blisko 60% ankietowanych dostrzega wzrost znaczenia działów IT w procesach decyzyjnych w firmach. Wśród problemów wymienia się nieprzewidywalność rynku, która przekłada się na problem ze skutecznym planowaniem kolejnych kroków. Dlatego tak ważna będzie realizacja założonych celów i priorytetów, takich jak optymalizacja działań związanych z komunikacją, transformacją customer experience oraz cyberbezpieczeństwem (np. zaobserwowano wzrost ataków phishingowych w przypadku pracy zdalnej).

IT Finance

Jak widać sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Obecnie bardzo poukładany i zaplanowany świat IT mierzy się z niestandardowymi wymaganiami post-epidemicznego rynku, wpływając na dotychczasowe funkcjonowanie. Na szczęście, przy podjęciu odpowiednich kroków wnioski mogą być całkiem optymistyczne.

Jak firmy planują wydatki na IT w 2021?

Po przewidywania dla rynku IT oraz dokładniejsze dane na temat wydatków w ciągu najbliższych 12 miesięcy dla krajów zachodnich, sięgnęliśmy do badań Gartnera oraz Spiceworks Ziff Davis (linki na dole strony). Oczywistym punktem odniesienia jest Covid-19 i gwałtowna optymalizacja procesów pracy pod zdalne działania operacyjne. W obu badaniach zweryfikowano ponad 1000 podmiotów gospodarczych, a wyniki są interesujące.

Dużym wyznacznikiem sytuacji rynkowej będą budżety roczne. Czterech na pięciu respondentów spodziewa się, że ich pułap nie zmieni się lub wręcz wzrośnie, a 17% spodziewa się spadku dostępnych finansów. Pod koniec 2020 roku, 33% podmiotów planowało wzrost budżetu na działania IT.

Do powtarzających się, ważnych pojęć trzeba zaliczyć:

  • zachowanie elastycznej polityki zatrudnienia,
  • długotrwałe zmiany dla oddziałów IT w organizacjach spowodowanych Covid-19 (dla prawie 75% organizacji),
  • czy w przypadku blisko 45% podmiotów wzrostu znaczenia i inwestycja w plany transformacji cyfrowej.

Dla firm szczególnie istotny będzie również wzrost nakładów na cyfrowe bezpieczeństwo oraz szkolenia związane z pracą zdalną.

Wyniki badań wskazują na to, że po wykonaniu kopii zapasowych baz danych i zasobów, uwaga w organizacjach zostanie przeniesiona na inwestycje w produkty oraz usługi w formacie subskrypcyjnym, czy usług chmurowych. Będziemy mogli to zaobserwować poprzez większą ilość konferencji online oraz rozwiązań typu infrastruktura jako usługa (IaaS).

LOG Systems - LOG Plus

Źródła:

  1. https://www.pwc.com/us/en/library/pulse-survey.html 
  2. https://swzd.com/resources/state-of-it/
  3. https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-07-13-gartner-says-worldwide-it-spending-to-decline-7-point-3-percent-in-2020
  4. https://www.helpnetsecurity.com/2020/07/21/covid-19-digital-transformation/
  5. https://www.virtualmetric.com/blog/it-budget-2021

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings