RODO – czy nasze dane są odpowiednio zabezpieczone

LOG Systems - LOG Plus

Internet stał się dla nas podstawowym źródłem informacji. Bez względu na to od jakiego czasu z niego korzystamy, pozostawiamy w nim ślady swojej obecności – wypowiedzi, opinie, oceny, konta społecznościowe i profile w komunikatorach. Coraz chętniej dokonujemy też zakupów przez internet czy korzystamy z bankowości elektronicznej. Tym samym zostawiając w sieci wiele informacji na swój temat. Pomimo licznych zabezpieczeń, należy pamiętać, że z sieci korzystają również osoby dążące do kradzieży naszych danych wrażliwych. Jak zatem zabezpieczać się w sieci? Czy cyberbezpieczeństwo nas rzeczywiście chroni? Czy RODO w pełni zabezpiecza nasze dane?


RODO i cyberbezpieczeństwo – ochrona naszych danych

Obecnie trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie bez internetu. Za jego pośrednictwem załatwiamy swoje prywatne sprawy, jak i przeprowadzamy poważne, biznesowe operacje. Zabezpieczenie naszego funkcjonowania w sieci jest jednym z głównych wyzwań w świecie technologii. 

W celu bezpiecznego funkcjonowania w internecie, organy międzynarodowe i krajowe starają się ujednolicić zasady współżycia w sieci poprzez regulacje prawne. RODO (unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) zaczęło obowiązywać bezpośrednio od 25 maja 2018 roku. Zapisy te są obowiązkowe dla wszystkich, którzy przetwarzają dane osobowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Oprócz tego, od 28 sierpnia 2018 roku obowiązuje Ustawa z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Jej zapisy nakładają nowe obowiązki na kluczowe, z perspektywy bezpieczeństwa państwa, podmioty. Zostały one zmuszone do przeprowadzenia audytów, przygotowania dokumentacji i wdrożenia nowych przepisów w swoich strukturach. 

Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przede wszystkim określa pojęcia związane ze zdarzeniami zagrażającymi naszemu bezpieczeństwu w sieci. Obliguje też podmioty do wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem oraz procedur skierowanych na wykrywanie, rejestrowanie, analizowanie oraz klasyfikowanie incydentów. Przewiduje również szereg sankcji za ich naruszenie (w postaci grzywny dla podmiotów oraz osób fizycznych na stanowiskach kierowniczych).

RODO przeciwko kradzieży naszych danych

Jednym z celów wprowadzenia RODO było przeciwdziałanie wyciekom danych w internecie. Ten element wydaje się być kluczowy z perspektywy użytkownika. Zarówno potencjalne straty finansowe, jak i wizerunkowe, wynikające z nieodpowiednich zabezpieczeń, mogłyby przynieść daleko idące konsekwencje dla organizacji. 

Dzięki RODO, zabezpieczenie naszych danych jest równie istotne dla nas, jak i dla przedsiębiorców. Jest ku temu kilka powodów:

  1. ewentualne zaniedbania wiążą się z wysokimi karami finansowymi. 
  2. wyciek to olbrzymie straty wizerunkowe dla firmy (firma sama musi powiadomić klientów o naruszeniu danych, co wiąże się z utratą zaufania). 
  3. firma musi poinformować prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o wycieku danych (związane jest to z państwową kontrolą). 
LOG Systems - LOG Plus

Czy RODO w pełni zabezpiecza nasze interesy?

RODO, choć początkowo komplikowało relacje przedsiębiorców z użytkownikami, stało się jednym z podstawowych rozwiązań do walki z cyberzagrożeniami. Konstrukcja Rozporządzenia pozwala na wdrażanie elastycznych i indywidualnych rozwiązań odpowiadających profilowi działalności firmy, w takim stopniu, w jakim te rozwiązania skutecznie zabezpieczają dane. 

RODO to także zmiany w zakresie obowiązków administratorów danych oraz możliwości reagowania po stronie organów nadzorujących naruszenia Rozporządzenia. Zapisy RODO obejmują wszystkie podmioty działające w UE, czyli także firmy z rynków zagranicznych (np. Ameryki Południowej, USA, Chin, itd.). Z tej perspektywy RODO wydaje się być istotnym i skutecznym narzędziem w walce o nasze bezpieczeństwo w sieci. 

Czy RODO gwarantuje pełne cyberbezpieczeństwo?

Opracowania przygotowane na zlecenie organów unijnych i państwowych (Komisja Europejska i Ministerstwo Cyfryzacji) wskazują na 3 obszary, w których należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie bezpieczeństwa w sieci:

  1. technologia,
  2. procedury,
  3. ludzie.

Analiza obecnych możliwości względem technologicznych zabezpieczeń przyniosła wyniki na zadowalającym poziomie. Jednak wciąż większość problemów wynika z luk w procedurach, będących konsekwencją zaniedbań ludzkich.  

Jednym z podstawowych działań w tym zakresie jest inwestowanie w bezpieczeństwo informatyczne, poprzez udział personelu w szkoleniach oraz budowanie świadomości na temat cyberzagrożeń. Odpowiednie przygotowanie ludzi do radzenia sobie z przyczynami cyberataków to chyba najtrudniejsze zadanie. Pracownicy, którym przekazuje się zasady i angażuje w cyfrowe bezpieczeństwo firmy, są bardziej wyczuleni i odpowiedzialni za informacje, które przetwarzają. Wydaje się to tym bardziej istotne, że blisko 75% przedstawicieli firm deklaruje, że nie jest jeszcze gotowa na cyberzagrożenia. 

Podsumowanie

Bezpieczeństwo danych w sieci jest jednym z najpoważniejszych wyzwań technologicznych naszych czasów. Czy nasze dane są bezpieczne w sieci? Dzięki RODO zyskaliśmy wiele narzędzi i procedur umożliwiających ograniczenie ryzyka wynikającego z korzystania i pozostawiania swoich danych w sieci. Nie eliminuje to jednak problemu samego w sobie. Dlatego kluczowym elementem jest tworzenie w firmach przetwarzających dane, bezpiecznych systemów i infrastruktury informatycznej na równi z edukacją w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings