RODO: zasady „Privacy by Design” oraz „Privacy by Default”

LOG Systems - LOG Plus

RODO obowiązuje od maja 2018 roku. Samo pojawienie się dyrektywy wywołało niemałe zamieszanie, tym bardziej że procent firm przetwarzających dane w sieci nieustannie rośnie. Uwzględnienie ochrony danych i prywatności użytkowników oraz sposób ich przetwarzania w każdym stadium tworzenia oraz funkcjonowania oprogramowania (technologii), zostaje wzmocniony przez większy nacisk na ochronę prywatności – „Privacy by Design” oraz „Privacy by Default”. W jaki sposób?


RODO – większa rola ochrony prywatności

RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) wprowadziło ze sobą dwie zasady –Privacy by Design” oraz Privacy by Default”. Na ich podstawie ochrona danych oraz prywatności ma zostać zapewniona na każdym etapie powstawania produktu cyfrowego. Każdy projekt, w którym będą przetwarzane dane osobowe, będzie musiał powstawać z uwzględnieniem ochrony prywatności jako integralnym elementem technologii / oprogramowania. Drugi element, to wymuszenie na twórcach aplikacji i systemów, które przetwarzają dane domyślne, stworzenie produktów w taki sposób, by w operacjach wykorzystywały jak najmniejszą ilość danych o użytkowniku. Na przetwarzanie większego zakresu informacji, zgodę może wyrazi jedynie użytkownik poprzez zmianę ustawień. 

 Znaczenie „Privacy by Design” oraz „Privacy by Default”

„Privacy by Design”, znana również jako zasada prywatności w fazie projektowania, wymusza na cyfrowych projektach ochronę prywatności od strony technologicznej już od samego początku. W RODO wyróżnia się 7 głównych zasad objętych przez „Privacy by Design”, które zostały ostatecznie potwierdzone, na mocy Rezolucji przyjętej przez 32. Międzynarodową Konferencję Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności, w 2010 r. Do najistotniejszych zalicza się zasadę „Privacy by Default” – inaczej zasada prywatności w ustawieniach domyślnych. Oznacza, że dodatkowe informacje na swój temat użytkownik może udostępnić jedynie z własnej woli, zmieniając ustawienia aplikacji bądź systemu.  

RODO i „Privacy by Design”

Koncepcja „Privacy by Design” przeszła znaczną ewolucję w ciągu ostatnich lat. Początkowo zasada skupiała się “jedynie” na ochronie użytkowników systemów teleinformatycznych. Obecnie jest powszechna w krajach Unii Europejskiej oraz wykorzystywana przy tworzeniu nowych przepisów przez organy publiczne i wywiera wpływ na powstające technologie, już od etapu projektowania. Przepis wymusza na administratorze danych zapewnienie, że do projektu technologicznego wprowadzono niezbędne rozwiązania techniczne oraz proceduralne, dzięki którym ochrona danych użytkowników i ich przetwarzanie będzie odbywało się zgodnie z Rozporządzeniem. Systemy, programy i aplikacje w związku z tym powinny móc uwzględnić takie środki jak: 

  • transparentne formy przechowywania i przetwarzania danych, 
  • minimalizację do niezbędnej ilości przetwarzanych danych, 
  • umożliwienie doskonalenia i rozwijania nowych zabezpieczeń przez administratora. 

W Rozporządzeniu pojawia się również zapis zwracający uwagę projektantów technologicznych na to, że poza aspektem technicznym, niezbędne jest uwzględnienie przepisów prawa. Jego celem jest dostarczenie administratorom oraz podmiotom odpowiedzialnym za przetwarzanie danych niezbędnych informacji, które pozwolą im wywiązać się z obowiązku ochrony danych osobowych. 

LOG Systems - LOG Plus

RODO i „Privacy by Default”

Druga, odgrywająca istotną rolę zasada występująca w RODO to „Privacy by Default”. Zakłada ona ochronę prywatności, jako domyślne ustawienie powstającej technologii bądź oprogramowania. Zmiany w dostępie do danych mogą nastąpić jedynie na wyraźną zgodę użytkownika końcowego, np. poprzez ręczną zmianę ustawień systemowych aplikacji. Ochrona domyślna ma mieć jak najszerszy zakres, tzn. dotyczyć wyłącznie niezbędnych danych wymaganych do wykonania usługi oferowanej przez oprogramowanie. Zgodnie z treścią zasady, administrator danych osobowych jest zobligowanych do wdrożenia takich środków proceduralnych i technologicznych, aby przetwarzane dane były niezbędne do osiągnięcia konkretnego celu przetwarzania (m.in. wliczamy w to zakres przetwarzania, ilości danych, przechowywanie i dostępności do danych). Prawidłowe dostosowanie projektu do wymogów RODO i zasady „Privacy by Default”, będzie można wykazać w przyszłości poprzez dobrowolne podjęcie się procesu certyfikacji przez administratora danych (art.42). 

Ochrona prywatności w sieci a „Privacy Impact Assessment”

Coraz większe znaczenie, choć o mniejszym zasięgu medialnym, odgrywa również zasada „Privacy Impact Assessment”. Na czym ona polega? Przetwarzanie danych osobowych w rozwiązaniach technologicznych (aplikacje, oprogramowanie) może posiadać znamiona ryzyka wykorzystania danych ponad podstawowe potrzeby. Skutkowałoby to naruszeniem praw użytkowników końcowych. W takiej sytuacji administrator danych osobowych jest zobligowany do przeprowadzenia i opracowania oceny skutków operacji. „Privacy Impact Assessment” ma na celu oszacowanie ryzyka i bezpieczeństwa w projekcie dotyczących przechowywania i przetwarzania danych osobowych. Treść zasady wprowadzonej przez RODO potwierdza już istniejące, krajowe zapisy o obowiązku ochrony praw i wolności osób fizycznych (m.in. w Konstytucji RP – art. 47). 

RODO i ochrona prywatności – podsumowanie

Wprowadzenie w życie zasad „Privacy by Design” oraz „Privacy by Default” zostało pozytywnie odebrane przez użytkowników, którzy pomimo początkowych niedogodności (potwierdzanie formularzy oraz licznych maili) mają obecnie większą kontrolę nad własnymi danymi. Krajowe regulacje prawne dostosowujące wprowadzane zasady, nie wpływają na ich znaczenie. Tym samym  zwiększając bezpieczeństwo użytkowników poprzez ochronę prywatności na każdym etapie powstawania technologii. Administratorzy danych, nie tylko będą chronić nasze dane i prywatność oraz ich przetwarzanie w całym cyklu technologicznym, ale również są zobligowani do oceny skutków takiego przetwarzania i informowania odpowiednich urzędów. Z tej perspektywy nacisk na ochronę prywatności w świecie digital znacząco wzrósł.

Zapisz sie do Newlsttera, aby otrzymać informacje o artykułach i webinarach w tematyce ochrony danych oosobowych i #RODO 👇

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings