Software Asset Management (SAM) – jak zarządzać oprogramowaniem w organizacji?

LOG Systems - LOG Plus

Zarządzanie oprogramowaniem to niezwykle istotny element poprawnego funkcjonowania IT w wielu organizacjach. Obecnie ciężko byłoby nam znaleźć firmę, która nie wykorzystuje komercyjnego oprogramowania w bieżących operacjach. Wraz ze wzrostem skali zakupionego sprzętu i licencji, organizacje zaczynają mierzyć się z problemem zarządzania oprogramowaniem. Skutecznym remedium na problemy jest wdrożenie SAM w organizacji. Na czym to polega? Jak skutecznie stosować SAM dzięki dostępnym na rynku narzędziom?

SAM (Software Asset Management) – zarządzanie oprogramowaniem w organizacji – dlaczego warto?

Software Asset Management (SAM) to inaczej wszelkie dostępne kroki do skutecznego zarządzania i ochrony oprogramowania w firmie, na wszystkich etapach ich wykorzystania. SAM opiera się na zbieranych przez system danych, odpowiedniej technologii, która ułatwia zarządzanie oraz optymalizację procesów. Wprowadzenie SAM oraz sposób wdrażania planu na audyt licencji i producentów oprogramowania zależy tak naprawdę od skali prowadzenia działalności. Jest to o tyle kluczowe, gdyż nieprawidłowe zarządzanie może skutkować zwiększonym kosztem oprogramowania i znacznym obciążeniem finansowym całego działu IT. Dzięki SAM można przyjąć realne zapotrzebowanie na oprogramowanie oraz odpowiednio dopasować procesy jego wykorzystania. Przekłada się to na optymalizację finansową, wzrost bezpieczeństwa systemów oraz łatwiejsze audyty producentów oprogramowania.  

Pobudzanie świadomości o oprogramowaniu i zasobach w firmie, sprawia że wykorzystywane są realne ilości potrzebnych narzędzi i funkcji systemów. Odpowiednie środowisko zbierające szereg danych na ten temat, pozwoli na podejmowanie skutecznych decyzji biznesowych. Wykorzystanie odpowiedniego narzędzia umożliwi to bez specjalistycznej wiedzy informatycznej. Wynikająca z tego optymalizacja procesów IT przynosi znaczne korzyści: 

  • pracownicy otrzymują oprogramowanie odpowiednie do ich stanowiska, 
  • powstaje zautomatyzowany proces zarządzania licencjami, 
  • zbyt kosztowne elementy można monitorować i usuwać z systemu, 
  • wsparcie oprogramowania stosowane jest na określonych warunkach, 
  • można prognozować koszty na kolejne cykle rozliczeniowe.  

SAM w LOG Plus – skuteczne zarządzanie licencjami  

Software Asset Management, zarządzanie licencjami SAM, LOG Plus, zarządzanie oprogramowaniem
Widok stanu oprogramowania w narzędziu LOG Plus

LOG Plus to ‘nowe’ dziecko LOG Systems. Stworzenie narzędzia do wdrożenia i wykorzystania SAM w organizacjach, to efekt wielu lat doświadczenia, tworzenia własnego know-how i wsłuchiwania się w potrzeby użytkowników. Nie byłoby to możliwe bez wiedzy, jak działają producenci oprogramowania oraz jakie warunki licencyjne stosują w umowach.  

Nowoczesność narzędzia to przede wszystkim połączenie złożonych funkcjonalności z prostotą użytkowania. LOG Plus znakomicie sprawdza się do analizy oraz optymalizacji procesów SAM, wdrażania i utrzymania systemów, także w przypadku znacznego stopnia skomplikowania zależności licencyjnych.   

SAM w LOG Plus to przede wszystkim kontrola we własnej firmie, bez zbędnych nakładów finansowych i konieczności posiadania zaawansowanych umiejętności informatycznych. W powstawaniu narzędzia przyświecała innowacja, gdzie fundamentem jest przejrzystość oraz duża intuicyjność systemu, który skutecznie rozpoznaje licencje oraz sprzęty (15 000 x szybsza identyfikacja oprogramowania niż standardowo). Łatwe połączenie działających zasobów i ich monitorowanie oraz skupienie na celach biznesowych organizacji jest tego dowodem.    

Narzędzie, w kontekście istniejących na rynku rozwiązań, ma ambicję, by stać się światowym liderem w ofercie SAM dla biznesu. Znaczną przewagą jest darmowa wersja podstawowa, która obsługuje do 80 zakończeń w środowisku, co pozwala na zastosowanie narzędzia w organizacjach o różnej wielkości, nawet tych mniejszych.  

LOG Plus – przewagi w kontekście SAM

Alerty dotyczące oprogramowania

Dashboard systemu LOG Plus przedstawia w formie kafelków pogrupowane kategorie zasobów. Nie inaczej jest w przypadku modułu SAM i podziału na kategorie oprogramowania. Zaletą systemu jest ogromna baza wzorców, która wykrywana jest na urządzeniach użytkowników. Podświetlona na czerwono lub żółto kategoria jasno sygnalizuje problem z zasobem w danej kategorii. Przechodząc dalej pojawia się lista oprogramowania z informacją o niezgodności licencji. Taki sposób prezentacji danych pozwala na szybką identyfikację zasobów, z którymi występuje problem. Dodatkowo, użytkownik widzi do kogo przypisana jest licencja i/lub na jakim zasobie informatycznym jest zainstalowana.

LOG Systems - LOG Plus

Alert czerwony – niezgodność licencji

Na powyższej grafice widzimy problem z licencją oznaczony kolorem czerwonym. System sygnalizuje, że zainstalowane jest oprogramowanie do którego nie ma przypisanej licencji. W takiej sytuacji wymagane jest, np. przypisanie odpowiedniej licencji, którą zakupiono wcześniej lub dalsza analiza potrzeb. 

Alert żółty – niskie użycie oprogramowania

W przypadku alertu reprezentowanego przez użycie koloru żółtego, mamy do czynienia z sytuacją, kiedy oprogramowanie (licencja) nie jest wykorzystywana zgodnie z założeniami biznesowymi. Przykładowo, oprogramowanie nie było uruchamiane od X czasu, w związku z tym należy dokonać analizy, czy jego instalacja, a tym samym przypisanie licencji do tego zasobu (czy użytkownika) jest konieczne. 

Moduł SAM w LOG Plus 1.5

SAM automatycznie tworzy bilans licencji i sugeruje działania optymalizacyjne w postaci alertów, konfiguracji, zarządzania numerami seryjnymi, tworzenia relacji zasobów, czy rozwoju bazy produktów licencyjnych i sprzętowych. Ponadto w systemie znajdziemy: 

  • graficzne schematy organizacyjne i lokalizacyjne, 
  • profile konfiguracji agentów, 
  • baza słowników handlowych dla produktów typu komputer, licencja, 
  • zestaw gotowych raportów i słowników oprogramowania, 
  • sugestie działań wobec poszczególnych licencji, 
  • graficzny cykl życia zasobów czy powiązania zasobów

Dlaczego warto zainwestować w SAM? 

SAM to świetne rozwiązanie dla każdej organizacji, która chce zoptymalizować koszty działów IT oraz procesów biznesowych z ich udziałem. SAM pozwala na skuteczne wyliczenie potrzebnych oraz prognozowanych kosztów użytkowania oprogramowania. Jest też niezbędny przy audycie zmian regulaminów oraz cennika u dostawców oprogramowania. Taki monitoring zgodności w organizacji przekłada się na skuteczność prowadzonych zadań stawianych przed firmą, ułatwia pracę poszczególnych pracowników i pozwala nie martwić się o nadmierny drenaż finansowy z infrastruktury IT.

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings