Wymagania wobec działów IT dynamicznie zwiększają swój zakres. Obsługa procesów biznesowych stanowi coraz większą część czasu pracy. W związku z dużym zapotrzebowaniem rynku i szybkim rozwojem biznesu, usługi muszą być dostarczane sprawnie. Aby temu sprostać, wykorzystuje się liczne aplikacje, które wymagają wewnętrznego zarządzania. W tym miejscu pojawia się automatyzacja, która ma wspomóc zachowanie kontroli nad ciągłymi zmianami. Jaką rolę obecnie odgrywa automatyzacja pracy IT?
Automatyzacja Pracy w LOG System
Automatyzacja pracy w IT
Firmy stoją dziś przed licznymi
wyzwaniami. Jednym z nich jest poprawa elastyczności organizacji, w związku z
dynamicznie zmieniającymi się potrzebami rynku i grup docelowych. Jednym z
rozwiązań pozwalających na usprawnienie funkcjonowania działów informatycznych
jest wprowadzenie automatyzacji pracy IT do cyklicznie wykonywanych czynności.
Dotyczy to zarówno infrastruktury, jak i firmowych aplikacji.
Szeroka dostępność nowych technologii dla użytkowników końcowych i
natychmiastowy dostęp do usług powoduje, że klienci oczekują zastosowania tego
samego, szybkiego modelu dostarczania usług w relacjach B2B i B2C. Pierwszym,
powszechnym rozwiązaniem tego rodzaju, było udostępnienie usług chmurowych.
Dziś skupienie firm pada na procesy biznesowe, które jednak nie są bezpośrednio
związane z monetyzacją ich oferty.
Różne poziomy automatyzacji
Automatyzacja pracy IT może kojarzyć się głównie z platformami do zarządzania sprzętem w organizacji. W rzeczywistości jednak, automatyzacja wykracza o wiele dalej i możemy o niej mówić na kilku poziomach:
- niskim – gdzie zachodzi automatyzacja i harmonizowanie procesów związanych z infrastrukturą (np. parametry konfiguracyjne),
- średnim – to automatyzacja czynności, które można zautomatyzować za pomocą interfejsów aplikacji,
- wysokim – czyli udostępnienie prostych, zorganizowanych automatów, które będą wykonywały gotowe czynności, w ramach usług świadczonych przez dział/firmę IT.
Procesy automatyzacji IT
Rolą automatyzacji pracy w IT jest
optymalizacja procesów firmowych oraz zwiększenie realizacji celów biznesowych.
Wymaga to skrupulatnego opracowania procesów zachodzących w firmie oraz
wprowadzenia w życie procedur ich obsługi. Cały proces dzielony jest na
niewielkie, proste zadania. Firma rozdziela odpowiedzialności za każdy element
i określa procedury ich obsługi (np. serwerów, wirtualizacji, testów). W ten
sposób powstaje zbiór ról, gdzie automatyzowane będą kolejne czynności. Z
takich elementów tworzone są zestawy działań.
Procesy automatyzacji tego typu dotyczą, nie tylko chmury (infrastruktura w
modelu usługowym), ale dotyczą także takich elementów, jak:
- zarządzanie kopiami bezpieczeństwa,
- sprawdzanie stanu stacji roboczych,
- serwerów,
- zmiany parametrów systemowych,
- instalowanie lub usuwanie aplikacji.
Współpraca między elementami pozwala na to, by zestaw automatów mógł realizować z góry zaplanowane zmiany. Wcześniej takie zadania były realizowane ręcznie przez administratorów.
Popularne rodzaje automatyzacji pracy w IT
Wprowadzenie automatyzacji pracy w IT przynosi największe korzyści wtedy, gdy jest częścią składową rozwoju firmy, a nie projektem “na boku”. Dzięki niej możemy spodziewać się:
- skróconego czasu poświęconego na przygotowanie wejścia produktu na rynek (time to market),
- niższych kosztów operacyjnych przy inwestycji w nową technologię,
- zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu.
Do najpopularniejszych form automatyzacji pracy w IT możemy zaliczyć:
- Automatyzacja onboardingu nowego pracownika na jego stanowisko – np. stworzenie konta w systemie uwierzytelnienia, poczty elektronicznej (w tym konfiguracja zasobów, przydział uprawnień i dostępów).
- Odciążenie załogi od powtarzalnych czynności (np. gotowe paczki kodu) oraz zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa firmowych danych.
- Automatyzacja inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania.
- Automatyczna obsługa systemów do administrowania zasobami, licencjami.
- Dbałość o instalację aktualizacji i późniejszą weryfikację poprawności przebiegu tego procesu.
- Zinwentaryzowanie wirtualnych maszyn i oprogramowania tworzących środowisko IT klienta.
- Kontrolowanie liczby uruchomień danej aplikacji przez każdego użytkownika i czasu jej użytkowania.
- Automatyzacja rozliczania struktury kosztów infrastruktury w podziale na usługi
- Sprawne zarządzanie cyklem życia oprogramowania (w tym skrócenie czasu wydania nowych wersji produktów).
Podsumowanie
Podejmując się automatyzacji pracy w IT, uwalniamy potencjał pracowników oraz efektywniej wykorzystujemy zasoby informatyczne. Dzięki temu zespoły IT mogą w większym stopniu poświęcić się pracy kreatywnej oraz zwiększać efektywność działań w ramach IT. Automatyzacja wpływa na zwiększenie elastyczności firm i ich działów w stosunku do potrzeb klienta i zmieniających się realiów rynkowych. Nie będzie, więc żadną tajemnicą stwierdzenie, że automatyzacja pracy staje się koniecznością i standardem w obecnym funkcjonowaniu IT w kontekście technologicznym i biznesowym.