Zarządzanie tożsamością i dostępem jako podstawa cyberbezpieczeństwa

LOG Systems - LOG Plus

Coraz częściej słychać doniesienia, że hakerzy podejmują swoje działania w stosunku do małych i średnich przedsiębiorstw. Wynika to ze słabych zabezpieczeń systemów i infrastruktury ze względu na ograniczone inwestycje w tym kierunku. Identyfikacja i powstrzymanie incydentów może zająć organizacji nawet rok, a czas wydłuża się wraz ze skalą zjawiska.

Według wyników raportu przeprowadzonego przez spółkę VECTO (Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach), 46% badanych firm doświadczyło cyberataku. Wciąż najsłabszym z zabezpieczeń firmowych danych, okazuje się być zbyt słabe hasło mające chronić komputery pracowników. Niestety wśród najczęściej wykorzystywanych, nadal znajdują się pozycje, takie jak “1234” lub “admin”.

Czym jest IAM i dlaczego jest coraz bardziej popularny?

IAM, czyli Identity Access Management, to jeden z sektorów cyberbezpieczeństwa, w którym uzyskuje się odpowiednie dostępy przydzielone do wyznaczonych zasobów w organizacji. Ze względu na coraz bardziej rozwijające się środowisko IT i przenikanie się branż oraz kompetencji działów, ograniczony i zabezpieczony dostęp wydaje się niezbędnym elementem nowoczesnego biznesu. Podstawowym elementem naruszenia bezpieczeństwa cyfrowego w firmach jest kradzież danych do logowania. Dostęp z poziomu administratora może uzyskać osoba z zewnątrz, która wykradając odpowiednie hasła przez miesiące jest niewidoczna z poziomu systemu dla jego właścicieli. Tylko w zeszłym roku organizacje doświadczyły oficjalnie zarejestrowanych 53 tysięcy incydentów oraz prawie 2300 naruszeń danych. Trzy na cztery przypadki to ataki zewnętrzne, zaś co czwarty przypadek to działanie osoby z wewnątrz firmy.

Na szczęście dzięki IAM, można blokować działania obu grup już na pierwszej linii dostępu poprzez system zarządzania tożsamością. W jego ramach można dokonać trzech form zabezpieczenia hasła. Są to:

● SSO – Single Sign On – czyli dostęp do wszystkich przydzielonych aplikacji za pomocą jednego logowania,

● Multi-Factor Authentication – logowanie połączone z weryfikacją tożsamości, np. za pomocą telefonu komórkowego (element posiadania) lub danych biometrycznych (element osobowy),

●     Privileged Access Management – połączenie systemu IAM z listą pracowników oraz funkcją przydzielania ról, na podstawie których określany jest dostęp do danej aplikacji.

Zabezpieczenie najważniejszych luk systemowych

Najważniejsze luki systemowe, to te uzależnione od słabego hasła wymyślonego przez pracownika, lub oparte na błędach popełnianych przez personel. Zwykle każda aplikacja pracownika ma inne hasło dostępu. Gdy jednak organizacja zwiększa ilość oprogramowania oraz zwiększa zatrudnienie, może prowadzić to do patologii w procedurach cyberbezpieczeństwa (jak łatwe do zapamiętania i złamania login i hasło: admin admin lub zapisywanie w plikach na komputerze wszystkich haseł dostępowych, czasami nawet w jednym pliku). Takie zjawisko to oficjalne zaproszenie dla nieautoryzowanych gości.

Duża organizacja może mierzyć się dokładnie z takim problemem, wykorzystując np. liczne rozwiązania dotyczące rozliczania wydatków, planowania urlopów czy komunikacji wewnętrznej realizowane przez pracowników z całego świata. Aby usprawnić procedury i zwiększyć poziom zabezpieczeń wdraża się zazwyczaj integrację logowania z wykorzystaniem hasła i odpowiedniego interfejsu, które są projektowane przez zespoły ds. cyberzabezpieczeń. 

LOG Systems - LOG Plus

➡️ Skorzystaj z promocji i zobacz nagranie ze szkolenia IdM w LOG 6.6

W celu ujednolicenia zasad zarządzania dostępem i użytkownikami do poszczególnych rozwiązań, stosuje się zwykle procedury Single Sign On, z wariantem uprzywilejowania dla poszczególnych grup pracowników. Za wszystko odpowiada scentralizowany system IAM, który stanowi pieczę nad całym stosem aplikacji. Prowadząc tego typu wdrożenie, warto skonfrontować rozwiązania z osobą, która  na co dzień korzysta z danej aplikacji, aby otrzymać feedback i wskazówki dotyczące funkcjonalności niezbędnych w codziennych obowiązkach.

IAM a zmiany na rzecz cyberbezpieczeństwa

Wdrożenie systemu IAM do organizacji, niezależnie od skali, to istotny krok w celu zabezpieczenia danych przetwarzanych przez firmę. Zmiany dotyczą zarówno przedsiębiorstwa, pracowników, jak i użytkowników końcowych. Taki proces pozwala na zintegrowanie licznych i niezwykle różnych aplikacji. Stworzenie jednolitego systemu zabezpieczania jest nie lada wyzwaniem, szczególnie biorąc pod uwagę składowanie i weryfikację haseł oraz kontrolę dostępu wobec osób trzecich, na zewnątrz lub wewnątrz organizacji. Rozbudowany system, w połączeniu z listą pracowników, powinien automatycznie przydzielać uprawnienia do aplikacji w zależności od stanowiska. Taki proces odciąża część obowiązków administratorów i ułatwia wykonywanie zadań, jednocześnie przynosząc optymalizację czasową i finansową.

Podsumowanie

Odpowiednio skonstruowane systemy do zarządzania tożsamością oraz dostępem (wykorzystujące IAM) są absolutnie niezbędne dla funkcjonowania organizacji w nowym, digitalowym świecie pełnym cyfrowych wyzwań. Aby zrozumieć powagę sytuacji wystarczy posłużyć się przykładem, gdzie brak kontroli nad hasłami systemowymi może prowadzić do katastrofy. Wystarczy, że słabe, źle przechowywane hasło jest na wyciągnięcie ręki, ponieważ pracownik odszedł od stanowiska pracy, nie zabezpieczając komputera (np. poprzez wprowadzenie w stan uśpienia). Pozornie błahe zachowanie staje się cyberzagrożeniem mogącym nieść daleko idące konsekwencje dla całej organizacji, jej personelu oraz klientów. W tej perspektywie wdrożenie IAM, wydaje się być kluczową inwestycją, każdej nowoczesnej organizacji posiadającej systemy cyfrowe.

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings