ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library) to zbiór informacji na temat zarządzania usługami IT, w którym zawarte są specjalistyczne rozwiązania organizacyjne, pomagające w zakresie dostarczania wartościowych rozwiązań IT dla klientów. ITIL należy również traktować jako zbiór zaleceń lub bibliotekę, którą charakteryzuje całościowe podejście do IT. Wspomaga to uporządkowanie procesów w całej firmie i skupienie się na jej funkcjonowaniu.
ITIL – zarządzanie w IT
Wdrażane do organizacji ITIL pomaga budować odpowiednio skonstruowane procesy w firmie. Aby działania się powiodły, wprowadzanie ITIL do przedsiębiorstwa powinno charakteryzować się elastycznością i stałym poszukiwaniem inspiracji w jego zapisach, które można dostosować do profilu działalności firmy. ITIL wpływa także na zwiększenie wydajności biznesowej organizacji, co jest niezwykle istotne, gdyż nieustannie, jednym z głównych wydatków na IT, jest infrastruktura i obsługa procesów. Jednak obok pozytywnego wpływu na organizacje, wokół ITIL narosły także różne mity.
9 najpopularniejszych mitów ITIL
MIT 1: ITIL jest tylko dla dostawców usług IT
ITIL został stworzony z myślą o integracji IT w przedsiębiorstwie z jej celami biznesowymi. Jednak nie oznacza to, że skierowany jest tylko do firm IT. Dzięki zastosowaniu ITIL organizacja poświęci mniej czasu na przeciwdziałanie np. przerwom w działaniu systemów, a w zamian może skupić się na znalezieniu rozwiązań, które będą wykluczać takie sytuacje w przyszłości. Dotyczy to zarówno firm IT, jak i z innych branż.
MIT 2: Certyfikat ITIL jest tylko dla osób decyzyjnych
W ITIL osoby zarządzające i właściciele firm mogą znaleźć informacje pomagające w tworzeniu długoterminowych, kompleksowych strategii. Nie oznacza to jednak, że tylko oni są w stanie wykorzystać potencjał tkwiący w ITIL. Wprowadzenie ITIL na każdym poziomie organizacji ma dużo większe szanse powodzenia i pozwala na szybsze osiągnięcie założonych celów. Dlatego certyfikacja ITIL jest dedykowana wszystkim pracownikom, także zatrudnionym w pierwszej linii. Na ITIL należy spojrzeć kompleksowo, gdyż przynosi korzyści zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i indywidualnym.
MIT 3: ITIL działa w pełni tylko po wdrożeniu wszystkich zapisów
Kolejne błędne założenie, to konieczność wprowadzenia wszystkich zapisów ITIL i stosowanie ich co do kropki. Bez sensu jest jednak rezygnować ze sprawnie działającego procesu na rzecz odpowiednika ITIL, tylko ze względu na brak wpasowania się w 100% w zestaw dobrych praktyk. ITIL nie musi być również wdrażany w całości, by mieć pozytywny wpływ na osiąganie korzyści biznesowych. Dla niektórych organizacji będzie wystarczające, jeśli wprowadzą np. zarządzanie zmianami zgodne z ITIL lub zarządzanie incydentami.
MIT 4: ITIL nie dla małych organizacji i systemów IT
Pojawiają się wypowiedzi, że ITIL sprawdza się wyłącznie w dużych organizacjach i przy pracy na dużych systemach IT. Prawda jest taka, że ITIL można poddać skalowaniu i dostosować do potrzeb firmy. Dopasowanie do warunków danej organizacji uzależnione jest właściwie tylko od tego, czy istnieje uzasadnienie biznesowe dla danego przedsiębiorstwa.
MIT 5: ITIL to rozwiązanie instant dla firm
Dobre praktyki ITIL można wprowadzić w ciągu kilku tygodni do organizacji. Jednak to nie oznacza, że rozwiązanie w krótkim czasie odmieni funkcjonowanie firmy. Wdrożenie ITIL wymaga dokładnego projektu z zakresu zarządzania zmianami, tak aby skutecznie dotrzeć do pracowników i wpłynąć na procesy skrywające głęboko zakorzenione problemy operacyjne. ITIL wspiera w identyfikacji i naprawie problemów. Kluczem jest tu intensywna praca całych zespołów nad zmianą, jak również branie odpowiedzialności za toczące się procesy. Przejście z poprzednich rozwiązań na ITIL mogą trwać od kilku miesięcy do nawet lat (w zależności od stopnia złożoności organizacji). Dodatkowo, jeśli projekt przejścia jest niedokładnie skonfigurowany lub nie został zoptymalizowany w trakcie wdrażania, chaos w organizacji może narastać w początkowym stadium.
MIT 6: ITIL to standard w branży IT
W branży potocznie mówi się o “zgodności z ITIL”, co daje złudzenie, że ITIL jest standardem IT. Jak na pewno wiecie, ITIL to “zbiór dobrych praktyk”, nie jest standardem (nie posiada np. charakteru ISO / IEC) i w związku z tym, nie gwarantuje zgodności z ITIL oraz nie zajmuje się zarządzaniem IT w sposób kompleksowy. Obecnie korzystamy z ITIL 4.
MIT 7: Tylko DevOps i Agile – ITIL jest przestarzały
ITIL powstał w latach 80. poprzedniego wieku i z tego tytułu jest odbierany jako przestarzały. W jego miejsce stawia się DevOps i Agile, które poprzez zwinne podejście mają podobno lepiej dostosowywać się do dzisiejszych wymagań wobec branży. Krytycy nie dostrzegają jednak, że ITIL ciągle ewoluuje i wypuszcza zaktualizowane formaty (np. ITIL4). Ponadto za bardzo skupiają się oni na różnicach, zamiast dostrzegać podobieństwa pomiędzy podejściami do zarządzania.
MIT 8: Ogromne koszty i oszczędności – dwa sprzeczne synonimy ITIL
Jedni widzą w ITIL złote rozwiązanie na obniżenie kosztów IT (infrastruktura, eksploatacja), drudzy uważają, że wdrożenie projektu z ITIL od zera, wymaga zaangażowania zbyt dużej ilości zasobów finansowych i ludzkich. ITIL powstał, by dostosować usługi IT do biznesu, co pozwala na wychwycenie ukrytych opłat i miejsc, w których przepłaca się za procesy (choć końcowa suma wcale nie musi się obniżyć). Prawdą jest również, że całościowa implementacja ITIL jest kosztowna, jednak z perspektywy czasu pozwala zaoszczędzić np. na kosztach zewnętrznych i pozwala się skalować do potrzeb własnego biznesu.
MIT 9: Wdrożenie narzędzia ITSM = wdrożenie ITIL
W dzisiejszym, pędzącym świecie dążymy do upraszczania. Jednak postawienie znaku równości pomiędzy wdrożeniem narzędzia ITSM a wdrożeniem ITIL jest przekłamaniem. Wprowadzenie do firmy oprogramowania ITSM jest tylko elementem składającym się na ITIL. Potencjał narzędzia nie będzie wykorzystany, jeśli nie będzie obsługiwany przez pracowników z odpowiednim przygotowaniem i doświadczeniem.
Mity ITIL – podsumowanie
Na przestrzeni prawie 40 lat wokół metodyki ITIL narósł szereg mitów. Wiele z nich wynikać może z przeświadczenia o przestarzałości tej techniki. Jednak jest to metodyka stale rozwijana, a jej elastyczność pozwala na dostosowanie dobrych praktyk ITIL do swoich potrzeb. Korzyści z jej zastosowania widoczne są przede wszystkim w obszarach wymagających sprawnych przepływów IT.