Rotacja pracowników, rozbudowa organizacji, zmieniające się przepisy prawa są najczęstszymi bolączkami administratorów IT. Dlaczego? Bowiem przygotowanie nowego stanowiska pracy, kontrola i aktualizowanie uprawnień, nawet w średnim przedsiębiorstwie, może stanowić nie lada wyzwanie. Rozwiązaniem wspomagającym organizacje w tym zakresie jest Zarządzanie Tożsamością.
Sprawdź Zarządzanie Tożsamością z LOG System
W każdej firmie występuje rotacja pracowników. Wynika to m.in. ze specyfiki działalności, jak również z rozwoju organizacji. Przyjmowanie nowych pracowników, awanse i zmiana zakresu obowiązków ‘starych’ pracowników to jedne z nielicznych powodów, dla których administrator ma więcej pracy. Dlaczego? To on panuje nad wszystkimi systemami w firmie i musi udzielić dostępu do co najmniej kilkunastu z nich. Dodatkowo, przy zakończeniu współpracy z pracownikiem osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w firmie powinna mieć 100% pewności, że zamknął się dla tej osoby dostęp do wszystkich systemów. Czy zawsze tak jest?
Poznaj odpowiedzi na istotne pytania
Kto ma dostęp do zasobów firmie i na jakiej podstawie?
Kto zezwolił na dostęp?
Kto udzielił dostępów?
Jakie są polityki dostępowe?
To nieliczne pytania, na które ciężko udzielić odpowiedzi nie posiadając w firmie procedur związanych z zarządzaniem dostępami. Co więcej, brak realnej kontroli nad procesami powoduje chaos i niepotrzebny stres. Rozwiązaniem jest system, który pośredniczy między użytkownikiem (pracownikiem), administratorem a aplikacją czy usługą.
Zarządzanie Tożsamością (ang. identity management, IdM) jest niczym innym jak zbiór procesów i polityk, które m.in. pozwalają, kolokwialnie mówiąc, trzymać w ryzach wszelkie sprawy związane z dostępami pracowników do informacji znajdujących się w zasobach firmy. Cała filozofia IdM opiera się na przypisaniu konkretnych użytkowników (pracowników) do grup, ale także do ról jakie pełnią w organizacji. Procedury pozwalają również na wyznaczenie zakresu dostępu do danych treści, ich aktualizację, administrowanie uprawnieniami oraz weryfikację i zarządzanie hasłami.
Nie tylko obszar IT
Należy także podkreślić, że obszar zarządzania tożsamością angażuje całą organizację, nie tylko IT. Zastosowanie Identity Management jest rozwiązaniem, które znajdzie szerokie zastosowanie wszędzie tam, gdzie poszukuje się metod automatyzacji procesów zarządzania uprawnieniami oraz wdrażaniem usystematyzowanych modeli uprawnień. Chociażby ze względu na cykliczność procesu, który stale należy nadzorować i zweryfikować aktualność nadanych uprawnień dla użytkowników. Podsumowując – IdM jest połączeniem mechanizmów kontroli, audytów, raportowania z automatyzacja procesów biznesowych, co w efekcie usprawnia obieg i dostęp do informacji związanych z tożsamością.