Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych weszło w życie 25 maja 2018 roku i jak dotąd, nieustannie powraca jako temat gorących dyskusji, szczególnie w kręgach biznesowych. Jednym z poruszanych aspektów, jest obowiązek nałożony na podmioty, które przetwarzają dane oraz ich administratorów – obowiązek prowadzenie rejestrów czynności przetwarzania danych. Temat wydaje się trochę skomplikowany, dlatego postaramy się dokładnie wyjaśnić, o co chodzi.
Rejestr czynności przetwarzania danych w RODO
RODO samo w sobie zmieniło perspektywę patrzenia na bezpieczeństwo przetwarzanych danych, wymuszając liczne zmiany formalne i proceduralne w organizacjach. Po dokładnym zapoznaniu się z zapisami Rozporządzenia, można dostrzec, że ten element ma logiczne uzasadnienie. Artykuł 82 RODO określa dwa cele takiego rejestru:
- zachowanie zgodności pomiędzy środkami ochrony danych a obowiązującymi przepisami (dotyczy administratorów danych),
- umożliwienie monitorowania operacji przetwarzania danych organowi nadzorczemu (dla Polski to Urzęd Ochrony Danych Osobowych).
W ramach tego zapisu, czynności przetwarzania mogą być opisywane zbiorczo, tzn. uwzględniać kolektywnie działania z danej grupy, np. sprzedaż towarów, proces zatrudnienia pracowników, działania marketingowe itp. Rejestr jest więc spisem osób, procesów, danych i procedur, które odbywają się w ramach ich przetwarzania.
Rejestr czynności przetwarzania danych – kogo dotyczy?
Przepisy RODO zawarte w art. 30 ust. 5 jasno wskazują, w jakich przypadkach przedsiębiorcy i inne podmioty są zobowiązani do prowadzenia rejestrów czynności przetwarzania. Przedsiębiorcy powinni rozważyć wprowadzenie powyższego rejestru w celu spełnienia tego obowiązku. Dotyczy to także mikro i małych firm zatrudniających pojedyncze osoby, z racji styczności z danymi szczególnymi. Do prowadzenia rejestru zobligowani są przedsiębiorcy, którzy:
- często przetwarzają dane,
- przetwarzają dane osobowe obejmujące szczególne kategorie danych (dane biometryczne, dane dotyczące zdrowia, związki zawodowe, itp.),
- prowadzą przetwarzanie danych, gdzie istnieje ryzyko naruszenia praw lub wolności osób poddawanych temu procesowi,
- zatrudniają więcej niż 250 osób.
Rejestr czynności przetwarzania danych – co powinien zawierać
W konsekwencji przepisów zawartych w RODO, podmioty przetwarzające dane są zobligowane do prowadzenia rejestrów czynności przetwarzania. Rejestr prowadzony przez administratora danych, będzie miał mniejszy zakres niż podmiot przetwarzający. Wynika to z zależności między tymi dwoma instytucjami. Podmiot działa na zlecenie administratora i przetwarza dane w podanym przez niego zakresie.
RODO jasno określa, administratora jako osobę fizyczną lub prawną (także jednostkę, podmiot lub organ publiczny), która ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Z perspektywy rozporządzenia, administratorami będą również przedsiębiorcy, którzy dodatkowo mają obowiązek prowadzenia i zawarcia w rejestrze poniższych informacji:
- dane administratorów, inspektora danych osobowych (dane osobowe i kontaktowe),
- cel przetwarzania danych,
- opis grupy osób, których dane będą przetwarzane,
- kategorie danych osobowych, które w danym procesie będą przetwarzane,
- kategorie odbiorców tych danych (komu będą ujawniane),
- przypuszczalne terminy usunięcia wybranych kategorii danych po ich przetworzeniu,
- ogólny opis środków bezpieczeństwa przetwarzania danych (elementy techniczne i organizacyjne).
Wymienione elementy nie stanowią całego katalogu informacji, które powinny znaleźć się w rejestrze. Jest to zbiór otwarty, a co za tym idzie, przedsiębiorca może zamieścić w nim dane wychodzące poza obowiązkowy spis wynikający z RODO. Dotyczy to np. danych, które mogą wprowadzić ułatwienia organizacyjne lub przetwarzane kategorie o szczególnym charakterze. Te informacje są obligatoryjne.
Forma prowadzenia rejestru czynności przetwarzania
Na podstawie przepisów zawartych w art. 30 ust. 3 RODO, wiemy że rejestry mają przyjmować pisemną formę, z uwzględnieniem formy elektronicznej. Dzięki temu przedsiębiorca ma większą elastyczność w tym zakresie. Wersja elektroniczna, wydaje się najwygodniejszym rozwiązaniem, głównie ze względu na możliwości edycji konkretnych fragmentów w dowolnym czasie. Aby uzyskać przejrzystość rejestru, warto stworzyć tabelę zawierającą wszystkie wymagane elementy w programie tekstowym (np. typu Excel), jego odpowiedniku lub zastosować gotowe narzędzia zawarte w programach/ platformach do zarządzania i przesyłania danych firmowych.
Nie ma bezpośrednich wskazań, by dokumenty elektroniczne musiały być jednocześnie zbierane w formie wydrukowanej. Warto jednak w regularnych interwałach tworzyć kopie zapasowe. Szczególnie dotyczy to rejestru czynności przetwarzania danych i pozostałej dokumentacji nt. ochrony danych osobowych w organizacji. W mikro i małych przedsiębiorstwach, które przetwarzają małą ilość danych osobowych i poruszają się w stałych obszarach działania, można zrezygnować z formy elektronicznej i ograniczyć się do metody pisemnej.
Rejestr czynności przetwarzania danych w RODO – podsumowanie
Rejestr czynności przetwarzania danych, to obowiązkowy element wynikający z 82 art. RODO. Na jego podstawie, administrator danych/ podmiot przetwarzający, są zobowiązani do przekazania rejestru organowi nadzorczemu (w PL – Urząd Ochrony Danych Osobowych), za każdym razem gdy organ tego zażąda. Odmówienie udostępnienia lub brak prowadzenia rejestru dla UODO, może wiązać się z sankcjami i karami finansowymi dla organizacji. Należy jednocześnie pamiętać, że choć przedsiębiorcy są zobligowani do tego formalnie, cały proces rejestrowania czynności przetwarzania danych, ma na celu dobro użytkowników udostępniających te dane.