Narzędzia ITSM poza IT – funkcje i zastosowanie

narzędzia ITSM poza działami IT

Systemy typu helpdesk są już niemal integralną częścią działów IT w firmach. Powiększająca się infrastruktura zasobów (fizycznych i wirtualnych) powoduje coraz większą ilość zgłoszeń związanych z ich użytkowaniem. Tak zwany katalog zgłoszeń dynamicznie poszerza się o zgłoszenia związane nie tylko z działem IT. Przykładem jest zastosowanie narzędzia ITSM w procesach związanych z RODO, np. prowadzenie rejestru uprawnień do systemów informatycznych. Jest to idealny przykład wykorzystania systemu ITSM poza działem IT. Jakie zastosowanie będą miały tego typu narzędzia w innych działach w firmie? 

Zastosowanie narzędzi ITSM

Dlaczego narzędzia IT mogą być efektywnym rozwiązaniem w całym przedsiębiorstwie? Głównym powodem jest kompleksowość platformy ITSM, która oferuje szereg funkcji przydatnych dla usługodawców, niezależnie od reprezentowanego przez nich działu lub sektora. Można do nich zaliczyć:

  • samoobsługowy katalog zgłoszeń, 
  • dostęp do bazy wiedzy, 
  • możliwość zgłaszania problemów i wniosków, 
  • zwiększony poziom zarządzania usługami, 
  • ankiety oraz zaawansowane raportowanie.

Wymienione funkcje pozwalają na zarządzanie realizacją zgłoszeń w ramach ustalonych zasad i dostępów. Funkcje raportowania i ankiet można wykorzystać w relacji pracownik – przełożony, jak również w relacji usługodawca – klient. Informacje można wykorzystać do doskonalenia procedur i procesów, przy jednoczesnej realizacji celów biznesowych obu stron.

Funkcje ITSM, które sprawdzą się w innych działach

Punktem wyjścia jest podejście, że to co sprawdza się w dziale IT, można również zastosować w reszcie organizacji (zapewnia spójną standaryzację wdrożenia oraz wsparcia). Dodatkowe ułatwienia będą dotyczyć procesu negocjacji i zarządzania usługami na poziomie jednego narzędzia. Dzięki niemu można sprawnie zarządzać procedurą niezależnie od stopnia rozproszenia działów i funkcji w organizacji. Dotyczy to wszystkich działów, którym można przypisać analogiczny wpływ na firmę jak w przypadku IT – dział kadr, marketing, księgowość, dział prawny, czy kadra zarządzająca. Wszystkie z nich otrzymują zapytania użytkowników lub klientów, którymi trzeba odpowiednio zarządzać. Często wykonuje się to “z doskoku” bez ówczesnego przygotowania procedur, co prowadzi do chaosu organizacyjnego i licznych strat, którym można było zapobiec. 

W tym miejscu dobrze jest skorzystać z istniejących narzędzi, które w znaczny sposób pozwolą opanować to zjawisko w firmie. Powinna być to platforma łącząca zarządzanie dla różnych działów, zamiast wiele rozproszonych form oprogramowania, które dodatkowo należy integrować i optymalizować.

Wartość biznesowa w rozwoju ITSM

Rozważając rozszerzenie ITSM poza IT, należy wziąć pod uwagę jego wartość biznesową. Taką wartością jest, m.in.: 

  • jedno narzędzie i sposób jego obsługi, który pozwala na szybkie uczenie się i wzrost produktywności, 
  • zwiększenie zadowolenia z pracy i zmniejszenie rotacji pracowników, 
  • spójność działań, która przekłada się na sprawność operacji i zadowolenie klienta, 
  • konsolidacja działań, która dzięki narzędziu zmniejsza koszty firmowe (np. licencji, administracji, działań operacyjnych).

ITSM a katalog usług

Katalog usług to część platformy ITSM, który może mieć najbardziej bezpośredni wpływ na pracowników. Zapewnia im jeden kanał komunikacji z innymi pracownikami, dostawcami usług lub klientami. Z tego powodu warto skupić się na rozwijaniu narzędzi ITSM wśród dostawców spoza obszaru IT. 

Dzisiejsza technologia pozwala na przeniesienie funkcjonalności z wewnętrznego oprogramowania na rozwiązanie chmurowe, które w obsłudze będzie przypominało surfowanie po internecie o specjalistycznym charakterze. Portale serwisowe w dzisiejszych narzędziach ITSM mogą być brandowane i solidne graficznie, co pozwala organizacji zarządzać jedną stroną internetową, która dostarcza wiadomości i ogłoszenia niezbędne do pracy. Dotyczy to także kalendarzy, harmonogramów oraz dostępu do katalogu usług dla przedsiębiorstw. Są one często łatwiejsze w utrzymaniu niż stare rozwiązania oparte na CMS (system zarządzania treścią) i łatwiejsze do aktualizacji oraz zarządzania. 

Etapy wprowadzania ITSM

Rozszerzenie zastosowania ITSM poza IT może wydawać się wyzwaniem. Warto zbudować plan działania dla całej organizacji, a następnie podzielić zadania na konkretne działy, w celu uproszczenia procedury i procesu wdrożenia. Ważne będą tutaj okresy przejściowe i adaptacyjne. Aby przeszły one gładko, należy pamiętać o:

  • identyfikacji i zaangażowaniu wszystkich grup w organizacji świadczących usługi wewnętrzne, 
  • zaangażowaniu grup, które wspólnym wysiłkiem stworzą niezbędne rozwiązania (pomoże zaimplementować usługi i katalogi niezbędne w nowej platformie ITSM), 
  • stworzeniu faz projektowych, w tym punktów kluczowych i momentów przejścia uwzględniając w tym testy, kopie zapasowe, oraz procedury na wypadek sytuacji kryzysowych.

Taki proces może wydawać się złożony i trudny do przeprowadzenia w jednym etapie. Dlatego na początku najlepiej uwzględnić grupy, które najłatwiej zaangażować w projekt. Będą to z pewnością:

  • podmioty nieposiadające żadnego dostępu do analogicznego rozwiązania,
  • podmioty, które posiadają narzędzie, ale nie ma w nim kompletnego katalogu usług,
  • grupy, które nie są zadowolone z obecnego rozwiązania (szczególnie jeśli to Saas, który wymaga odnowienia),
  • podmioty gotowe i zaangażowane w projekt od początku procesu wdrożeniowego, które chętnie zaangażują pozostałe działy w transformację w firmie. 

Podsumowanie

Pierwsze ważne oszczędności dla organizacji pojawiają się, gdy narzędzia IT zaczynają pomagać innym działom w zarządzaniu oraz przyczyniają się do rezygnacji ze specjalistycznych rozwiązań. Umożliwia to powstanie katalogu usług oraz zachowanie ciągłości utrzymania systemu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania firmy. Dział IT powinien pamiętać o ważnej kwestii: stworzenie platformy/ serwisu może różnić się od katalogu technicznego, a jednocześnie pozwalać pozostałym działom na wdrożenie ich najlepszych praktyk oraz procesów zarządzania usługami właściwymi dla ich dziedziny.

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings