Trendy IT wpływające na infrastrukturę i operacje w 2021 wg Gartnera – ANYWHERE OPERATIONS

LOG Systems - LOG Plus

Jak wynika z opracowania Gartnera, do końca 2023 roku ponad 90 proc. organizacji w sektorze IT branży infrastruktury i operacji (I&O), pracownicy będą w większości pracowali spoza biura. Tymczasem jedna trzecia badanych Polaków aktualnie pracuje zdalnie1. Koniec pandemii jeszcze daleko przed nami. Mimo to już teraz dwie trzecie badanych deklaruje, że w przyszłości niechętnie będą wracali do biur na cały etat. Zamiast tego preferują model hybrydowy. Łączy on zalety pracy z domu z możliwością dbałości o kontakty międzyludzkie podczas pracy w biurze2.

Część pracowników woli wyłącznie home office

Z kolei prawie jedna trzecia pracowników nie ma nic przeciwko home office w pełnym wymiarze3. Firmy starają się sprostać tym potrzebom. Okazuje się, że 55 proc. badanych przedsiębiorstw deklaruje zamiar umożliwienia wykonywania pracy zdalnej w różnym wymiarze godzin4. Jednak sporo będzie zależało od możliwości technologicznych i tego, w jaki sposób je wykorzystają. 

Rozwój technologii IT dla home office

Niezależnie od obranego kierunku i sposobu działania, rozwój systemów IT musi uwzględnić wymagania, które wynikają z rosnącej popularności home office. Pod koniec ubiegłego roku firma analityczno-badawcza Gartner przewidywała, że jednym z najważniejszych kierunków w 2021 roku będzie „Anywhere operations”. Dosłownie można to przetłumaczyć jako „Operacje z każdego miejsca”. W rezultacie praca zdalna i masowe przenosiny do chmury obliczeniowej będą kluczowymi trendami napędzającymi rynek infrastruktury IT przez najbliższe 12-18 miesięcy5

2020 jako rok wdrażania rozwiązań ad hoc 

Ubiegły rok był czasem wdrażania rozwiązań „na szybko” w sytuacji, która wymagała sprawnego działania. W tym roku, po zebraniu doświadczeń z 12 miesięcy pracy zdalnej, firmy będą usprawniały procesy informatyczne i optymalizowały ich działanie. Tak aby dostosować się do aktualnych potrzeb i zminimalizować wszelkie niedogodności. 

Na co firmy powinny zwrócić uwagę, podczas ewaluacji skuteczności działania systemów na potrzeby home office? 

1. Dobierz odpowiednie narzędzia IT 

Systemy IT mają przede wszystkim wspierać pracę zdalną, a nie ją utrudniać. Prawie 4 na 10 pracowników w Polsce uważa aplikacje do komunikacji z zespołem czy klientami za przydatne lub nawet niezbędne w pracy zdalnej. Z kolei co piąty sądzi to samo o rozwiązaniach opartych na chmurze obliczeniowej, służących do przechowywania i udostępniania plików online6

Nieodpowiednio dobrane narzędzia mogą utrudniać pracę zdalną lub wręcz hamować produktywność. Rozwijając technologię dla home office, wsłuchaj się w głos pracowników. Pozwoli Ci to zweryfikować, czy wszystkie wykupione aplikacje realnie wspierają firmę. Może to być przyczynek zarówno do optymalizacji procesów, jak i kosztów. 

2. Nie musisz zużywać papieru  

W ciągu ostatniego roku ponad 8 na 10 Polaków wykorzystywało zdalne kanały do komunikacji z firmami, sklepami czy organizacjami7. Papier w wielu firmach wciąż pozostaje podstawą działania, co powoduje trudności przy pracy zdalnej. Nic więc dziwnego, że do 2023 roku trzy piąte dużych firm w Polsce przeniesie do chmury systemy finansowo-księgowe8. Wszystko po to, aby usprawnić działania i zacząć prowadzić dokumentację w sieci.  

Dzięki elektronicznym usługom zaufania takim jak e-podpis czy e-identyfikacja, można podpisywać dokumenty zdalnie. Zarówno z pracownikami, jak i z kontrahentami i to bez konieczności wysyłania kuriera czy proszenia o przyjście do biura. Systemy typu ECM ułatwiają również prawidłową archiwizację plików. 

3. Zadbaj o bezpieczeństwo systemów IT   

Podczas pandemii dynamicznie rośnie liczba ataków hakerskich. To dowód na to, że cyberprzestępcy nie zawahają się przed niczym. W tej sytuacji systemy IT potrzebują jeszcze silniejszych zabezpieczeń niż wcześniej, połączonych ze stałym monitoringiem infrastruktury. Z tego względu dbałość o cyberbezpieczeństwo stała się priorytetem dla 88 proc. organizacji w Polsce9

4. Szkolenie pracowników w temacie cyberbezpieczeństwa

Liczne badania wskazują, że najczęstszą przyczyną wycieków danych czy złamania zabezpieczeń firmowych jest nieostrożność osób zatrudnionych. O ile w biurze łatwiej być przezornym, tak w pracy zdalnej staje się to trudniejsze. Prawie połowa pracowników wykorzystuje sprzęt służbowy nie tylko do czynności związanych z pracą. Do tego co czwarta osoba wyłącza szyfrowanie połączenia sieciowego na swoim urządzeniu w trakcie wykonywania obowiązków.  

VPN z kolei jest wykorzystywany tylko przez ⅔ firm10. Tymczasem konsekwencje nieostrożności mogą być ogromne. Szczególnie w branżach regulowanych, gdzie obowiązują ścisłe wytyczne prawne. Jest to kluczowe również dla firm, przetwarzających dane osobowe w zgodzie z przepisami RODO. 

5. Rosnące wyzwania dla infrastruktury IT 

Wyzwania stojące przed działami ds. bezpieczeństwa infrastruktury IT nieustannie rosną, co może zniechęcać pracodawców do podejmowania prób przeniesienia pracy do chmury. Ponad połowa badanych firm w Polsce sądzi, że korzystanie z rozwiązań w chmurze obliczeniowej może skutkować oszczędnościami na poziomie 5-15 proc.. Co więcej, migrację najczęściej inicjują dyrektorzy IT11. Warto więc podążać za rekomendacjami firmowego specjalisty IT, aby zoptymalizować pracę spoza biura i zredukować jej koszty. 

LOG Systems - LOG Plus

1,2,3 “Rynek pracy: rok z koronawirusem”, Gi Group, Grafton Recruitment, CBRE

4 “Ocena nowej rzeczywistości na rynku pracy – perspektywa pracowników i pracodawców, Manpower Group, HRlink

5 Gartner Top 6 Trends Impacting Infrastructure & Operations in 2021, Gartner

6 Sondaż wśród osób aktywnych zawodowo, Nexera, InsightOut Lab

7 “Jak w warunkach nowej rzeczywistości Polacy korzystają z kanałów cyfrowych?”, EY Polska

8 “Chmura publiczna w Polsce”, Deloitte, ICAN

9 Ankieta wśród przedsiębiorstw działających w Polsce, Fortinet

10 “Ochrona danych osobowych w trakcie pracy zdalnej”, Krajowy Rejestr Długów, ChronPESEL.pl

11“Chmura publiczna w Polsce”, Deloitte, ICAN

Powiązane artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka Prywatności i Plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

§1 Postanowienia ogólne

  1. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym https://logsystem.pl (dalej: „Polityka”) została stworzona i przyjęta przez LOG Systems Sp. z o.o., ul. Ślężna 104/16, 53-11 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703.
  2. Terminy użyte w Polityce oznaczają:
    1. Serwis – serwis internetowy https://logsystem.pl;
    2. Użytkownik – podmiot korzystający z publicznie dostępnego Serwisu;
    3. Właściciel – LOG Systems Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, REGON 301305927, KRS 0000345703;
    4. Cookies – pliki tekstowe, wysyłane przez Serwis i zapisywane na urządzeniu końcowym Użytkownika, z którego Użytkownik korzysta podczas przeglądania stron internetowych. Pliki zawierają informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Cookies najczęściej zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas ich przechowywania na urządzeniu końcowym oraz numer;
    5. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.
  3. Celem Polityki jest w szczególności:
    1. udzielenie Użytkownikom informacji dotyczących wykorzystywania Cookies w Serwisie, wymaganych przez przepisy prawa, w tym Prawa telekomunikacyjnego;
    2. zapewnienie Użytkownikom ochrony prywatności w zakresie odpowiadającym standardom i wymogom określonym w obowiązujących przepisach prawnych.
  4. Właściciel ogranicza zbieranie i wykorzystywanie informacji dotyczących Użytkowników do niezbędnego minimum, wymaganego do świadczenia na ich rzecz usług.
  5. W celu uzyskania pełnego dostępu poprzez Serwis do treści i usług oferowanych przez Właściciela, wskazane jest zaakceptowanie zasad wynikających z Polityki.
  6. Zastosowanie mają m.in. następujące przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2017.1907 t.j. ze zm.);
    2. ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2017.1219 t.j. ze zm.);
    3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016) wraz z polskimi przepisami o ochronie danych osobowych.

§2 Ochrona prywatności i danych osobowych

  1. Dane dotyczące Użytkowników przetwarzane są przez Właściciela zgodnie z przepisami prawa. Uzyskane przez Właściciela dane osobowe Użytkowników przetwarzane są na podstawie udzielonej przez Użytkownika zgody lub wystąpienia innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych według przepisów, w szczególności Rozporządzenia.
  2. Właściciel dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były:
    1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Klientów i innych osób, których dane dotyczą;
    2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
    3. adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
    4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
    5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane;
    6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych,
  3. Właściciel stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania oraz ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Właściciel dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych, w szczególności Właściciel zapewnia aktualizacje informatycznych środków ochrony pozwalającą na zabezpieczenie przed wirusami, nieuprawnionym dostępem oraz innymi zagrożeniami, płynącymi z funkcjonowania systemu informatycznego oraz sieci telekomunikacyjnych.
  5. Każdemu Użytkownikowi, który w jakikolwiek sposób udostępnił Właścicielowi swoje dane Właściciel zapewnia dostęp do danych i korzystanie z innych praw osobom, których dane dotyczą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym osobom tym przysługuje:
    1. prawo wycofania zgody w sprawie przetwarzania danych osobowych;
    2. prawo do informacji dotyczących ich danych osobowych;
    3. prawo do kontroli przetwarzania danych, w tym ich uzupełniania, uaktualniania, prostowania, usuwania;
    4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania lub do ograniczenia przetwarzania;
    5. prawo do skargi do organu nadzoru i korzystania z innych środków prawnych celem ochrony swoich praw.
  6. Właściciel może przetwarzać dane osobowe w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie, na zasadach wynikających z Rozporządzenia. W takim przypadku celem działań Właściciela są cele marketingowe lub potrzeby personalizacji komunikatów wysyłanych do Użytkowników (w tym dopasowanie informacji do potrzeb lub oczekiwań Użytkownika). Użytkownik ma prawo sprzeciwu wobec takiego przetwarzania jego danych – sprzeciw ten może być wyrażony poprzez wysłanie wiadomości na adres Właściciela: iod@logsystem.pl.
  7. Osoba mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na podstawie upoważnienia Właściciela lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i wyłącznie na polecenie Właściciela.

§3 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest firma LOG Systems, z siedzibą we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000345703, REGON: 301305927, NIP: 779-236-84-22,
  2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującym prawem w celach uzasadnionych związanych z prowadzoną działalnością, w tym do składania ofert, realizacji zamówień, wystawiania rachunków i faktur, zawierania i realizacji umów, prowadzenia rekrutacji pracowników oraz innych wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
  3. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W sprawie ochrony Państwa danych osobowych prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iod@logsystem.pl
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celów określonych w §3 pkt. 2. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwa ich realizacja.
  5. Dane udostępnione przez Państwa będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim w zakresie niezbędnym do prawidłowego i zgodnego z prawem prowadzenia współpracy handlowej. Odbiorcami danych będą współpracujące z LOG Systems sp. z o.o.  banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy kurierskie, firmy prowadzące usługi IT na rzecz firmy LOG Systems sp. z o.o. a także instytucje upoważnione z mocy prawa.Na podstawie udzielonej przez Państwa zgody dane mogą być przekazywane naszym Partnerom Handlowym, czyli podmiotom współpracującym z LOG Systems sp. z o.o.
  6. Dane udostępnione przez Państwa nie będą podlegały profilowaniu.
  7. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wynikających w §3 pkt. 2. oraz z obowiązujących przepisów prawa. Po tym okresie dane zostaną usunięte ze zbioru.

§4 Cookies

  1. Cookies identyfikuje Użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego treści, w tym reklam. Właściciel stosuje Cookies, aby zagwarantować odpowiedni standard wygody Serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  2. Cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości Serwisu do preferencji Użytkownika;
    2. optymalizacji korzystania z Serwisu, w szczególności poprzez rozpoznawanie urządzenia końcowego Użytkownika,
    3. tworzenia statystyk,
    4. utrzymania sesji Użytkownika,
    5. dostarczania Użytkownikowi treści reklamowych.
  3. Cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu.
  4. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z Serwisu, aby usprawniać funkcjonowanie Serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację.
  5. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach, niezależnych od Właściciela, oprogramowanie zainstalowane przez Użytkownika na urządzeniu końcowym, służące do przeglądania stron internetowych (np. przeglądarka internetowa) wprowadza domyślne przechowywanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących Cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione między innymi w taki sposób, aby blokować automatyczną ustawienia Cookies bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu końcowym Użytkownika. Informacje szczegółowe w tym zakresie dostępne są w ustawieniach i instrukcjach dotyczących oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.
  7. Zmiana ustawień stanowi wyrażenie sprzeciwu, który w przyszłości może spowodować utrudnienia w korzystaniu z Serwisu. Całkowite wyłączenie opcji przyjmowania Cookies nie będzie oznaczać braku możliwości przeglądania treści zamieszczanych w Serwisie z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  8. Niedokonanie zmiany ustawień oznacza, że dane będą zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika (korzystanie z Serwisu będzie powodować automatyczne zamieszczanie Cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika).
  9. Przechowywane dane zamieszczone w urządzeniu końcowym Użytkownika nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym Użytkownika lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  10. Informacje dotyczące Cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach Serwisu.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Polityka została przyjęta na mocy zarządzenia Właściciela i wchodzi w życie z dniem 10.06.2019r. Zmiana treści Polityki może nastąpić w takim samym trybie.
  2. Wszelkie odstępstwa od Polityki wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Prawem właściwym dla Polityki jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W sprawach nie uregulowanych w Polityce stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
Save settings
Cookies settings